De meeste (nieuwe) smartphones hebben de functie om te bellen via WiFi in plaats van het mobiele netwerk of 3G/4G/5G. Maar waarom zou je deze functie moeten aanzetten en wat is het voordeel? Dat lees je in deze blog.
Neem controle over je verbindingskwaliteit
Je zult het vast herkennen. Je bent telefonisch in gesprek en de lijn hapert door een slechte verbinding. Dit kan komen doordat jouw provider op de plek waar je belt geen goede verbinding biedt, of doordat er veel factoren in de omgeving zijn die de verbinding beïnvloeden. Helaas heb je geen enkele invloed op het netwerk van je provider. Als je belt via WiFi, heb je wél controle over je netwerkkwaliteit. Zo kun je ervoor zorgen dat de WiFi-verbinding die je hebt optimaal is door het gebruik van Access Points en het juiste gebruik ervan. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je niet teveel Access Points gebruikt die elkaar overlappen, want ook dit kan weer voor een slechtere verbinding zorgen. Ook de kwaliteit van je WiFi-ontvangers spelen een grote rol op het gebied van netwerkkwaliteit. Dus wanneer je investeert in goed materieel en deze op de juiste plekken plaatst, kun je vrijwel altijd telefoongesprekken voeren zónder onderbrekingen door de verbinding.
Bellen met WiFi op voorheen onmogelijke plaatsen
In een lift of bijvoorbeeld een kelder is het bereik van je mobiele netwerk vrijwel altijd slecht of zelfs helemaal niet bereikbaar. Dit zorgt ervoor dat je inkomende gesprekken niet ontvangt of op deze plaatsen je gesprek niet kunt voortzetten. Dit is erg vervelend als bereikbaarheid erg belangrijk is voor het uitoefenen van je functie. Wanneer je in de kelder of in de lift een WiFi Access Point plaatst en bellen via WiFi activeert, zorg je ervoor dat je gewoon bereikbaar bent op deze plaatsen waar je voorheen niet bereikbaar was.
Maar hoe werkt mobiel bellen via WiFi dan precies?
Alle nieuwe smartphones beschikken over de functie om primair bellen via WiFi aan te zetten. Hieronder zie je hoe deze instelling aangezet kan worden op een iPhone.
Wanneer je deze instelling hebt geactiveerd heb je geen account van een externe app zoals Skype of Whatsapp nodig om te bellen. Je belt namelijk gewoon zoals je dat gewend bent via je reguliere contactenlijst. Het enige verschil is hoe de verbinding gelegd wordt.
Daarnaast hoef je niet handmatig de optie uit te zetten wanneer bellen via WiFi niet de beste optie is. Is je WiFi-verbinding slecht of bevind je je op een plek zonder WiFi? Dan wordt dit automatisch gedetecteerd en zal je telefoon omschakelen naar bellen via het mobiele netwerk van je provider.
Ben je overtuigd van deze functie en wil je het activeren op je telefoon? Houd er wel rekening mee dat niet alle telefoons en providers de functie om mobiel te bellen via WiFi ondersteunen. Wel zien we dat de nieuwste smartphones deze optie wel bieden en dat steeds meer providers overgaan naar het ondersteunen van deze functie.
Bellen via WiFi met de zakelijke abonnementen van Nox Telecom
Zowel KPN, als T-Mobile en Youfone ondersteunen bellen via WiFi. Dat betekent dat je met alle zakelijke abonnementen van Nox Telecom gebruik kunt maken van deze functie (mits je telefoon het ondersteunt). Wil je meer informatie over de zakelijke abonnementen van Nox Telecom? Neem dan contact met ons op.