De betrokkenheid van Nox Telecom op het Mediapark in Hilversum begon eind jaren ’90. Destijds introduceerde KPN Flexcare: een telefooncentrale (Ericsson Aastra) voor grote locaties, waarmee telefoonaansluitingen en toestellen werden verhuurd.

Een van deze locaties was het Mediapark in Hilversum, waar vanuit een centrale locatie een volledig dekkend telefonienetwerk werd opgezet. Alle omroepen en bedrijven op het Mediapark waren verplicht om telefoniediensten en een centrale van KPN af te nemen, aangezien KPN destijds een monopoliepositie had.

In de jaren 2000 kwam deze monopoliepositie door liberalisatie en nieuwe wetgeving onder druk te staan. Begin 2010 droeg KPN een aantal Flexcare-locaties, waaronder het Mediapark en het WTC Rotterdam, over aan Nox Telecom (en haar voorganger Atlantic Telecom).

Begin 2020 stopte KPN met het ISDN-netwerk, waarna Nox Telecom haar klanten op het Mediapark succesvol migreerde naar VoIP-oplossingen zoals Xelion, 3CX en Teams-trunks. Hierdoor heeft Nox Telecom nog steeds een sterke aanwezigheid op het Mediapark en kent deze locatie door en door.

Op dit moment levert Nox Telecom nog altijd aan ongeveer 20 bedrijven op het Mediapark diensten zoals internet, VoIP en mobiele telefonie. Onder deze klanten bevinden zich zowel publieke omroepen zoals Omroep MAX als grote commerciële zenders als RTL.


RTL – Teams siptrunk

Sinds 2014 is RTL klant van Nox Telecom voor vaste telefonie, waarbij de traditionele ISDN30-lijnen van KPN werden overgenomen. In 2020 werden deze lijnen, vanwege het einde van ISDN, gemigreerd naar SIP-trunks op de bestaande telefooncentrale. Vorig jaar leverde Nox Telecom een gecertificeerde Teams-trunk, waardoor RTL succesvol migreerde van SIP en een traditionele centrale naar een Team-centrale. Deze overgang verliep naadloos en zonder downtime, omdat telefoonnummers in real-time binnen het platform van de ene dienst naar de andere konden worden overgezet. RTL beheert nu zelf de volledige Team-centrale.

Omroep MAX – Xelion Hosted VoIP

Omroep MAX is sinds 2007 klant van Nox Telecom. In 2018 migreerden zij in samenwerking met Nox Telecom hun traditionele centrale naar een cloudtelefonie-oplossing van Xelion. Na een uitgebreide inventarisatie werd een volledig nieuw telefoonplan opgesteld en alles opnieuw geprogrammeerd volgens de actuele eisen.

Veel gebruikers beschikken nog steeds over een bureautoestel, terwijl sommige afdelingen de Xelion-software gebruiken om te bellen en gebeld te worden. Voor deze afdelingen zijn speciale wallboards ingericht om inkomende gesprekken efficiënt te beheren en te analyseren.

NLZiet – Zakelijk mobiel KPN en Odido

Voorheen was NLZiet ook op het Mediapark gevestigd en daar is het contact van Nox en NLZiet ook ontstaan. Tegenwoordig is NLZiet even verderop in Hilversum gevestigd, namelijk in het M-Mediagebouw. NLZIET is de bekende app waarmee je online tv kunt kijken. NLziet neemt een mix van Odido en KPN abonnementen af. Bij de werknemers van NLZiet bestond een verschil in voorkeur tussen de netwerken van Odido en KPN en NLZiet wilde die keuze gewoon bij de werknemer zelf laten. Dat is geen probleem bij Nox en alles uiteraard op één factuur en met één contactpunt.